A gyorsulási versenyzés két
jármű közötti egyenes pályán történő
versenyzés, ahol a teljesítendő táv szabott. A
világszerte elfogadott standardok negyed vagy
nyolcad mérföld. A célvonalon elsőként áthaladó
jármű a győztes.
Egy gyorsulási
rendezvény hasonlóan épül fel, mint egy
labdarúgó bajnokság – egy-egy forduló több, két
jármű közti futamból áll. A versenyzőket
kategóriákba sorolják (járműveik alapján),
melyek speciális előírásai határozzák meg, hogy
ki melyik kategóriában indulhat.
A futamok
indítását automatika végzi – ezt nevezik
„karácsonyfának” – mely több, különböző színű
lámpából áll. Professzionális versenyeken a
startot jelző zöld fény kigyulladása előtt 0,4
másodperccel a borostyánszínű lámpák. Ha egy
versenyző a zöld jelzés előtt átlépi a
startvonalat, azt piros fény felvillanása jelzi.
Ez hamis, vagy hibás rajtot jelent és a
szabálysértő azonnali kizárását vonja maga után.
A lassabb
reakció idő és alacsonyabb végsebesség nem
egyenlő a verseny elvesztésével, mint ahogy az
is megtörténhet, hogy a gyorsabban „kapcsoló”,
de alacsonyabb teljesítményű járművet vezető
versenyző győz.
A legtöbb
(professzionális) versenykategória handicap
rendszerben működik, ami lehetővé teszi, hogy
valóban a versenyzők képességei döntsék el a
versenyt. Az előfutamok során a lassúbb jármű
annyi előnyt kap, amennyi a járművek mért ideje
közötti különbség – ezt az ún. teljesítmény
becslés/előrejelzés alapján határozzák meg (a
mért idő és a végsebesség függvényében).
Általában a
célvonalon elsőként áthaladó versenyző nyer.
Megtörténhet azonban, hogy az előnnyel induló
versenyző jobban teljesít, mint az a
teljesítmény előrejelzés alapján várható volt;
ilyenkor „breakout” (kitörés) történik, ami
azonnali kizárással jár (mivel csalást
feltételez). Ha mindkét versenyző breakout-ol,
akkor a becsült teljesítményhez közelebb
teljesítő nyer – ez a kettős vagy dupla breakout.
Más esetekben, mint pl. a hamis rajt, a
középvonal vagy a külső korlátokkal
(alapvonalakkal) való ütközés, kizárás történik.
A mért idő
(legjobb idők) és végsebesség kategóriánkénti
világrekordjait az IHRA jegyzi be, melynek
előírásai megkövetelik, hogy minden egyes
csúcsot – legyen szó időcsúcsról vagy sebesség
rekordról –egy, ugyanazon a versenyen elért,
1%-on belüli eredménnyel igazoljanak. Amennyiben
a versenyző erre nem képes, a rekord nem válhat
hivatalossá. Ez történt pl. 1997-ben a Norwalk
Versenyparkban, a Prolong Super Kenőanyagok/Ohio
Lottó Világselejtezők során Paul Romine-nal: 4,
709-es időt futott az IHRA Top Fuel
kategóriában, nem tudta még azon a versenyen
1%-on belüli eltéréssel megismételni, így nem is
ő az adott kategória időrekordjának birtokosa.
|