A derbiket először különféle vásárokon, versenypályákon és autópályákon tartották az 1950-es években. Az autonóm derbik koncepciójának kezdeményezőjét vitatják. Az egyik forrás szerint Don Basile-nek tulajdonítják a kezdeményezést a Carrell Speedway pályán 1947-ben. Egy másik forrás azt állítja, hogy Larry Mendelsohn autóversenyző volt a derbi tornák kezdeményezője New York állam Islip Speedway pályán 1958 után. Tehát ez a sportág is Amerikából indult hódító útjára. Magyarországon 1989 tavaszán rendezték az első olyan versenyt, ahol még nem volt leírt versenyszabályzat. Az alföldi versenyek általában pénzdíjasak voltak, de a dunántúli részen ez nem honosodott meg, mert ettől a versenyek túl agresszívvá váltak. 1995 és 2004 közötti időszakban gyökeres változások történtek a roncsderby versenyek életében, Dunántúlon működő egyesületek, sportköri szakosztályok, versenyautóval rendelkező emberek, baráti társaságok, versenyt rendezni szándékozó helységek együttműködésével, Dunántúli Roncsderby Bajnokságot írtak ki. 2004-ben az egyesületek, szakosztályok elhatározták, hogy sorsukat saját kezükbe veszik és létrehozzák a sportág szövetségét. 2004. május 19-én a bíróság nyilvántartásba vette az új szövetséget Magyar Országos Roncsderby, Amatőr Rally és Újszerű Technikai Sportok Szövetsége (MORSZ) név alatt. Megalkotásra kerültek a sportág szabályzatai és 2019-ig a MORSZ üzemeltette a sportág versenyrendszerét Mint több más honosított technikai sportágat, így a roncsderby sportágat is az uralma alá kívánta hajtani az MNASZ, ezért törvényességi eljárást kezdeményezett a MORSZ szervezettel szemben. A MORSZ a nemtelen támadások miatt csatlakozási szándékkal kereste meg az MGYSZ szervezetet 2020-ban. 2020-tól az MGYSZ felvette sportágai közé a roncsderbyit, így a továbbiakban az MGYSZ felügyelete alatt MORSZ közreműködéssel folytatódik a roncsderby sportág versenyrendszerének üzemeltetése.
IGAL 2017. |