A drift sportág leírása
A Drift fogalom egy sodródó csúsztatáson alapuló vezetéstechnikát, és egy sportágat takar. A vezető szándékosan túlkormányozza a járművet, hogy a hátsó kerekek tapadását elveszítve haladjon a kanyarokban, mialatt tökéletesen uralja azt megtartva a magas tempót a kanyarokból kifelé. Folyamatos gázadagolással tartja kontroll alatt a jármű hátulját, és próbál minél gyorsabb maradni. Akkor driftel egy jármű, amikor a hátsó csúszási szög nagyobb az első csúszási szögnél a kanyar vágási csúcsán (apex - clipping point), az első kerék/kerekek ellenkező irányba mutatnak a kanyarodás ívétől, és a sofőr kontrollálja ezeket a faktorokat. Driftelni lehet bármilyen hátsókerék hajtású járművel, de a legelterjedtebb az autóval történő driftelés.
A sodródó csúsztatásos vezetéstechnikát
Kunimitsu Takahashi alkalmazta először az 1970-es években az All Japan Touring Car
Championship versenyen. Ez szerzett neki néhány bajnokságot. A rajongók
élvezték a látványt, a gumifüstöt.
Keiichi Tsuchiya (más néven a Dorikin
/ Drift King) is ihletet talált Takahashi sodródási technikájában. Tsuchiya gyakorlásba kezdett a japán hegyi utakon, és gyorsan hírnevet
szerzett magának a versenyzők között. 1987-ben, több népszerű autós
magazin és tuning garázs megállapodtak abban, hogy videót készítenek
Tsuchiya sodródó készségéről. A videó rövid idő alatt ismert lett, és
megihletett sok szakmai vezetőt.
1988-ban az OPTION Autós Magazin alapítója és főszerkesztője Daijiro Inada segíti megszervezni az egyik első, kifejezetten sodródó technikára épülő eseményt az úgynevezett D1 Grand Prix-n. Tulajdonképpen innen számíthatjuk a hivatalos drift versenyek indulását.
Az egyik legkorábbi feljegyzett drift esemény Japánon kívül az 1993-ban tartott, a Willow Springs Raceway.
A Kalifornia állambeli Willow Springs beírta ezzel magát a drift történelemkönyvébe, hiszen kezdeményezésüknek köszönhetően
a drift azóta egy masszívan népszerű formája a motorsportnak Észak-Amerikában, Ausztráliában és Európában.
A drift mára versenyképes sporttá, sportággá nőtte ki magát. A Magyar Gyorsulási Szövetség a hazai drift versenyek szervezőinek kezdeményezésére
2011-ben külön szakágat nyitott a drift sportágnak, hogy segítséget nyújtson e sokak által kedvelt sport fejlődésében. A szakágban évről évre
Országos Bajnoki Versenysorozatban mérik össze tudásukat a versenyzők.
Nevezés a versenyekre
A versenyen való részvételre feljogosító okmány a versenyengedély. Ennek két fajtája van, az alkalmi és az éves versenyengedély. Az alkalmi versenyengedély maga a nevezési lap, melynek kitöltésével és a sikeres gépátvétellel kapja meg a jogot a nevező a versenyzésre. A többi sportághoz hasonlóan a drift versenyeken is díjhoz kötött a nevezés. A nevezési lap kitöltése után meg kell felelnie a járműnek egy előzetes gépátvételi vizsgálaton, melyen a szövetség sportszakemberei megvizsgálják, hogy a jármű a biztonsági feltételeknek megfelel-e. Vizsgálják a futómű, kormányszerkezet állapotát, övek, akkumulátor rögzítettségét, gumik állapotát, stb. A sikeres gépátvételt követően a versenyző befizeti a nevezési díjat és már kezdheti is a versenyzést. Sikertelen gépátvétel esetén, csak a felmerült hiba kijavítása után kap engedélyt a versenyző a versenyzésre.
tovább a PRO szabályzathoz......
tovább a STREET szabályzathoz......
KAPCSOLÓDÓ OLDALAK